Kursy

Startujemy z kolejnym kursem żeglarskim na patent żeglarza jachtowego. Początej jesiennej edycji już 7 września 2024. Podstawowe informacje o kursie:
Start: 7.09.2024 (sobota) godz. 10.00 zajęcia organizacyjne
Planowany egzamin: 27.10.2024
Liczba godzin zajęć łącznie: 100

Cena kursu: 1490,00 zł (dla członków OPTY oraz osób, które są najbliższą rodziną członków Klubu cena kursu wynosi 1390,00 zł). Aby skutecznie zarejestrować się na szkolenie należy wypełnić elektroniczny formularz:

https://forms.gle/1KTLt1BxdFyNyKAZA

oraz wpłacić zadatek w wysokości 500 zł na konto Yacht Club OPTY nr konta32 1240 4315 1111 0010 6281 6767 (w tytule proszę wpisać: ZJ-J24) 

Dodatkowe informacje na temat szkolenia można uzyskać dzwoniąc pod numer:
607 631 786 (szef wyszkolenia Marek Stec- preferowany kontakt po godz. 15.30) oraz na stronie http://kurs.ycopty.pl

Żeglarz jachtowy to podstawowy patent żeglarski. Zajęcia odbywają się w weekendy na terenie Yacht Club OPTY. W momencie przystępowania do egzaminu na ten stopień trzeba mieć ukończone 14 lat. Kurs obejmuje wszystko co jest niezbędne, by absolwent kursu miał wystarczającą wiedzę praktyczną i teoretyczną umożliwiającą mu samodzielne prowadzenie jachtów żaglowych na śródlądowych drogach wodnych i w morskiej żegludze plażowej – w ramach posiadanych uprawnień.

Uprawnienia żeglarza jachtowego nadawane w trybie określonym w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki w sprawie uprawiania turystyki wodnej upoważniają do prowadzenia jachtów żaglowych:

  1. po wodach śródlądowych (wszystkich wodach śródlądowych i wszystkich jachtów);
  2. o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej.

Szkolenie jest prowadzone zgodnie z aktualnym systemem szkoleniowym Polskiego Związku Żeglarskiego i obejmuje zarówno część teoretyczną jak i praktyczną w łącznym wymiarze 100 godzin.

Wiedza teoretyczna:

1. Wiadomości o śródlądowych jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze:

a) rodzaje jachtów śródlądowych, podział ze względu na budowę i eksploatację,
b) kategoria projektowa jachtu i warunki eksploatacji,
c) nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego,
d) małe statki, instrukcja dla właściciela – PN-EN ISO 10240 (zobacz komentarz),
e) zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi,
f) wyposażenie jachtu niezbędne do bezpiecznej żeglugi: ratownicze, przeciwpożarowe, medyczne,
g) zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego.

2. Teoria żeglowania:

a) wiatr rzeczywisty i pozorny,
b) kursy jachtu względem wiatru,
c) siły działające na jacht,
d) zawietrzność i nawietrzność jachtu,
e) współpraca żagli,
f) działanie miecza i steru,
g) stateczność i pływalność jachtu.

3. Przepisy:

a) wybrane przepisy żeglugowe obowiązujące na wodach śródlądowych odnoszące się do żeglugi jachtowej: wybrane definicje, prawo drogi, sygnały wzrokowe i dźwiękowe statków, sygnały wzywania pomocy, znaki żeglugowe, ogólne przepisy bezpieczeństwa, wypadki i awarie – zasady postępowania, przepisy lokalne,
b) elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich w tym przepisy portowe,
c) etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie,
d) podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego.

4. Locja:

a) oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego:

– informacje o korycie rzeki,
– żegluga na rzece,
– oznakowanie szlaku,
– elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych – śluza, jaz,

b) elementarne wiadomości o oznakowaniu wód morskich:

– oznakowanie nawigacyjne wód morskich (system IALA).

5. Ratownictwo:

a) bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo w żegludze śródlądowej:

– osobiste środki wypornościowe, rodzaje i sposoby posługiwania się nimi,
– inne środki bezpieczeństwa na jachcie śródlądowym,
– żegluga w trudnych warunkach pogodowych, przygotowanie jachtu i załogi,
– zasady zachowania się po wywrotce jachtu,
– wiadomości o służbach ratowniczych na wodach śródlądowych,
– podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie,
– zasady działań ratowniczych w trudnych warunkach pogodowych.

b) podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:

– Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne,
– ratownictwo brzegowe: brzegowe stacje ratownictwa, stacje ratownictwa morskiego,
– sygnałowe środki ratownicze.

6. Meteorologia:

a) podstawowe wiadomości o wiatrach – znajomość skali Beauforte’a,
b) podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych,
c) niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne, ich oznaki i sposób postępowania,
d) znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych w mediach,
e) podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.

7. Teoria manewrowania:

a) zasady wykonywania manewrów żeglarskich pod żaglami i na silniku,
b) umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu,
c) znajomość podstawowych zasad techniki żeglowania w trudnych warunkach pogodowych.

Wiedza praktyczna:

1. Praca załogi na jachcie i bezpieczna eksploatacja jachtu śródlądowego:

a) taklowanie jachtu, klar jachtu,
b) obsługa żagli (w tym sposoby refowania)
c) obsługa osprzętu i podstawowych urządzeń na jachcie oraz związane z tym zasady bezpieczeństwa,
d) zasady cumowania jachtu,
e) umiejętność wiosłowania,
f) obsługa silnika przyczepnego,
g) umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego i jego wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
h) przygotowanie jachtu do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych, w tym refowanie żagli.

2. Prace bosmańskie:

a) umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
b) podstawowe naprawy jachtu, osprzętu i wyposażenia.

3. Umiejętność wykonania następujących manewrów jachtem typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5 m pod żaglami:

a) manewry podstawowe: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, odejście od nabrzeża, dojście do nabrzeża, alarm „człowiek za burtą”,
b) manewry dodatkowe: stawanie w dryf, dojście do boi, odejście od boi, stawanie na kotwicy, zejście z kotwicy, refowanie.

4. Umiejętność wykonywanie następujących manewrów jachtem żaglowym o długości kadłuba większej niż 5,5 m na silniku:

a) manewry podstawowe: odejście od nabrzeża, dojście do nabrzeża, alarm „człowiek za burtą”,
b) manewry dodatkowe: dojście do boi, odejście od boi, holowanie pojedynczego jachtu.

5. Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami.